Onderzoek social intranet en organisatiecultuur
Wij hebben een onderzoek uitgevoerd naar de invloed van organisatiecultuur op het succes van een social intranet. Hierbij hebben we bekeken wat voorwaarden voor succes zijn. Vind hier de hoogtepunten van het onderzoek social intranet dat wij samen met Embrace hebben gedaan. Al eerder schreef ik hier een uitgebreid blog over “Lead by example: voorbeeldgedrag van management op een social intranet is cruciaal.”
De belangrijkste voorwaarden voor succes zijn:
- Neem genoeg tijd voor het vormen van een gedragen visie en voor het vormen en betrekken van klankbordgroepen.
- Let op diversiteit van je klankbord: betrek zowel digibeten als ‘social media addicts’ en betrek medewerkers uit alle lagen van de organisatie.
- Lead by example: de voorbeeldrol van het management is essentieel voor het succes van een social intranet. Medewerkers kijken nog steeds naar hun goedkeuring, zeker voor een platform wat vaak wordt gezien als ‘Facebooken op het werk’.
- Geef niet zoals veel organisaties alleen basisinstructies hoe het intranet werkt (‘kunnen’), maar vertel ook duidelijk waarom een social intranet de organisatie en jou veel oplevert (‘willen’). Moedig ook aan om het social intranet te gebruiken (‘mogen’) en dat fouten maken mag want “er kan niks kapot” (‘durven’).
Wil je meer weten over ons onderzoek of de mogelijkheden voor social intranet leiderschapssessies? Download hier de hoogtepunten van het onderzoek (PDF).