C-DAY16: een pleidooi voor dialoog en dapperheid
Gisteren waren Huib, Michael, Roosmarijn en ik aanwezig bij C-DAY16, het nationaal vakcongres voor communicatieprofessionals georganiseerd door Logeion. Naast een aantal keynotes, waren er in de middag fasterclasses waar Huib er twee van mocht verzorgen om de resultaten van ons onderzoek naar social intranet en organisatiecultuur te presenteren.
Geen discussie, geen debat, maar een échte dialoog
Noelle Aarts (hoogleraar strategische communicatie aan de Wageningen Universiteit en de Universiteit van Amsterdam) trapte de dag af met haar keynote over dialoog. Ze pleitte ervoor dat we weer meer met elkaar in dialoog gaan in onze samenleving. Geen discussie, geen debat, maar een échte dialoog waarbij er een vrije gedachtewisseling plaatsvindt die leidt tot nieuwe inzichten.
“Een samenleving is niet anders dan een gezin. Hiervoor is dialoog nodig: kennis van elkaars achtergronden”
Over duurzaamheid en content measurement analytics
Na Noëlle werden twee keynotes gegeven door Nigel Salter (CEO van Salterbaxter) over de steeds meer geïntegreerde plaats die duurzaamheid inneemt in het bedrijfsleven, en door Richard Bagnall (CEO van PRIME Research UK) over hoe we ‘content measurement analytics’ vaak verkeerd gebruiken en hoe we het wél zouden moeten doen. Nigel Salter gaf zeven mooie voorbeelden van hoe bedrijven of merken duurzaamheid in hun voordeel gebruiken, maar óók in het voordeel van de maatschappij. Voor mij sprong hier vooral het filmpje uit dat Nigel Salter gebruikte om zijn tweede punt (“find or re-connect with your purpose”) te illustreren: are you beautiful of average?
Pleidooi voor meer dappere communicatieprofessionals
Het ochtendprogramma werd afgesloten door de 87-jarige emeritus hoogleraar en theoloog Anne van der Meiden, volgens dagvoorzitter Eva Brouwer de founding father van communicatiewetenschap in Nederland. Hij gaf een prachtig, geestig en scherp pleidooi dat communicatieprofessionals meer dapperheid moeten tonen. Waarbij dapperheid niet gelijk is aan overmoed, maar juist betekent dat je doorzet in vindingrijkheid. Voor dapperheid is meer openheid in communicatie en eerlijkheid nodig.
“Eerlijk communiceren is soms niet meer dan dapper rondgaan met een schoteltje bonbons waar hier en daar punaises in zijn verborgen.”
Fasterclass: ‘Is je organisatie sociaal genoeg voor een social intranet?’
Ook met Orange Otters stonden we op het programma. Huib gaf twee fasterclasses, genaamd ‘Is je organisatie sociaal genoeg voor een social intranet?’. In deze fasterclasses presenteerde hij de resultaten van het onderzoek wat we onlangs hebben uitgevoerd in samenwerking met Embrace. Huib behandelde de nuanceverschillen die uit het onderzoek bleken tussen organisatieculturen qua gebruik en implementatie van het social intranet. Over het algemeen blijkt het voor alle organisaties lastig om te veranderen naar een cultuur waarin met name het kennisdelen en samenwerken op een social intranet goed gedijt, met meer vertrouwen in en verantwoordelijkheid belegd bij medewerkers. Lees ook de blogs van Huib met een aantal highlights van de onderzoeksresultaten en over dat de beoogde vermindering van e-mail ondanks het social intranet nog uitblijft. Naderhand deelden we een 2-pager uit met de belangrijkste resultaten van het onderzoek.
Heb je de fasterclass gemist? Niet getreurd, je kunt de 2-pager alsnog hier downloaden! Ben je nieuwsgierig geworden naar de rest van de resultaten en wil je het hele onderzoeksrapport ontvangen? Stuur dan een mail naar michael@orangeotters.nl en we sturen je het hele onderzoeksrapport toe.
De vloeibare samenleving
De afsluitende keynote van de dag werd gegeven door Farid Tabarki, tijdgeestonderzoeker en oprichter van Studio Zeitgeist. Hij vertelde dat we steeds meer overgaan in een vloeibare samenleving, waarbij er tegelijkertijd steeds minder plaats is voor een ‘midden’ in onze samenleving.
“In de vloeibare samenleving is verandering de enige constante, en onzekerheid de enige zekerheid.”
Ook Farid gaf uiteindelijk een pleidooi om af en toe meer stil te staan en beter te luisteren naar elkaar.
Inspirerende #cday16
Al met al een inspirerende dag, waarin de hoofdboodschap voor mij vooral was dat we als communicatieprofessionals ons moeten afvragen wat ons doel en onze rol is, onze verantwoordelijkheid in de maatschappij beter op ons moeten nemen door dialoog en luisteren te faciliteren en vooral meer dapperheid moeten tonen.
Puck Isfordink