Contact EN

Zoeken

Generic filters
Exact matches only
alle blogs

Canal Pride: boten, feestjes en statements

4 augustus 2024

Afgelopen zaterdag was Canal Pride. Een geweldige traditie waar we trots op mogen zijn. Meer dan 80 boten voeren weer door de Amsterdamse grachten als feest en als emancipatie statement. Wat viel op? En wat voor tips kan je organisaties meegeven die volgend jaar een bedrijfsboot willen organiseren? Wat observaties van een betrokken leek vanaf de kade.

Sterk statement Amnesty

De meest opvallende boot was de lege boot van Amnesty International. Met deze boot wil Amnesty duidelijk maken dat Pride in heel veel landen geen feestje is. Het was indrukwekkend. Ook de communicatie er omheen (berichten in verschillende kranten) hielp om hun standpunt duidelijk te maken. Een duidelijke winnaar wat mij betreft.

canal pride 2024: Boot Amnesty
De lege boot van Amnesty International op Canal Pride 2024 (foto HK)

Particuliere initiatieven zijn de winnaars

Andere prijswinnaars bleken niet de boten van grote organisaties, maar particuliere initiatieven. De boot ‘Together we are golden’ van Tess van Zwol won de prijs voor mooiste boot. De boot ‘Unite the letters’ van GayExpats speelde het beste in op het thema TOGETHER. Zij wisten speels in te gaan op de steeds uitgebreidere set letters die de LGBTQ+ community vertegenwoordigen.

Interessant dat twee particuliere initiatieven met veel huisvlijt niet alleen de jury maar ook het publiek het meest wisten te overtuigen

Grote organisaties sprongen er weinig uit

De boten van grote organisaties vielen een beetje tegen. Ze zijn me minder bijgebleven. Ondanks de grote budgetten waren de boten soms saai. Zeker als de aanwezigen op de boot alleen op elkaar waren gericht. Als publiek kreeg je soms het idee dat de vrijmibo van het bedrijf was verplaatst naar een boot, en dat deze per vergissing op de route van Canal Pride terecht was gekomen. Als de groep op de boot de regenboogclub van het betreffende bedrijf is, kan dat nog steeds zinnig zijn. Maar ik begreep ook dat bij enkele organisaties ‘wie het eerst komt…het eerst maalt ‘ als principe wordt gehanteerd. De boot zit dan vol met feestbeesten die wellicht niet de LGBTQ community en hun allies vertegenwoordigen.

En het gaat echt fout als boten niet verder komen dan het groot opblazen van hun logo of hun producten. Dan heb je als publiek het idee naar drijvende reclame te kijken. Dan is Canal Pride geen feest, geen strijd, maar pure reclame. Zelfs het begrip pink washing is dan teveel eer.

Gelukkig waren er ook boten zoals van ‘Roze in Blauw’ (politie), ‘Roze in Rood’ (brandweer) en verschillende gemeenten, waar het enthousiasme wel aanstekelijk werkte op het publiek. Daar zou je als toeschouwer bij op de boot willen staan!

Zo kan het ook

Hoe het ook kan liet de Rabobank zien. Zij hebben hun boot beschikbaar gesteld om een belangrijke boodschap te delen: ‘Trans rights aren’t fake news’. Een boodschap die overkwam en een gebaar van Rabobank dat door de community zeer werd gewaardeerd.

Canal Pride 2024 'Trans Rights'
Rabobank stelde haar budget van Canal Pride 2024 beschikbaar aan ‘Trans Rights’ (foto HK)

Tips voor volgend jaar:

  • Doe mee als je binnen je organisatie al aan de slag bent met diversiteit & inclusie (lees dit blog).
  • Investeer niet alleen in de techniek en boot, maar ook in een goed creatief concept. Dat kan zowel extern als intern impact hebben. Je hebt een groot publiek, maar je wil ook dat je eigen LGBTQ-community trots is op de bedrijfsboot.
  • Zorg dat die community ook zelf op de boot staat, en niet alleen willekeurige feestbeesten die toe zijn aan een borrel (maar niet zoveel hebben met het thema)
  • En soms is het beschikbaar stellen van de boot aan een groep die echt een boodschap heeft nog relevanter (neem een voorbeeld aan de Rabobank).
  • Team communicatie mee laten denken kan zinnig zijn, maar laat de marketingdoelstellingen niet winnen.
  • Als je bezig bent of je logo en producten wel goed in beeld zullen komen, ben je verkeerd bezig.
  • Een leuk dansje of een bijzondere manier om een boodschap uit te dragen aan het publiek helpt. Voorkom dat de aanwezigen op de boot alleen belangstelling hebben voor elkaar. Je boot is je toneel, heb aandacht voor je publiek.
  • Het helpt ook als de mensen die de boot besturen zich deel voelen van het team, zodat ze niet verveeld om zich heen kijken met een blik van ‘wat doe ik hier?’.

Overweeg ook andere doelen

Canal Pride en de Queer & Pride activiteiten zijn zeer de moeite waard. Het is een groot strak georganiseerd feest met een boodschap. Als je er als organisatie voor kiest mee te doen, werkt het als je er echt voor gaat. Natuurlijk zijn er, als je als organisatie je LGBTQ+ community zichtbaar wil steunen, ook andere mogelijkheden dan het huren van een boot bij Canal Pride. Het bedrag en de energie zou dan meer over het jaar (en over meer organisaties) kunnen worden gespreid. Je hebt als organisatie weer een heel jaar om dat goed met je regenboog community te bespreken.

 

Huib Koeleman