Cursus Verbeter de interne communicatie bij verandering – Dit najaar wegens succes herhaald
Hoe verbeter ik de interne communicatie bij verandering? De vraag naar het beste recept voor communicatie rond veranderingen is niet zomaar te beantwoorden. Iets wat succesvol is in de ene verandering zorgt in de andere verandering slechts voor verstoring. Deze driedaagse cursus verandercommunicatie richt zich op senior communicatieadviseurs die zich willen verdiepen in het vakgebied interne communicatie. Dit jaar wegens succes herhaald op 9 oktober, 30 oktober en 20 november. Huib Koeleman, specialist interne communicatie, is de docent. Deze cursus wordt samen met Van Der Hilst gegeven.
Veranderen in 7 kleuren
In deze cursus komen zeven verschillende visies op veranderen aan de orde. Deze staan omschreven in het boek Interne communicatie bij verandering van Huib Koeleman. Het combineert kennis uit veranderkunde en het communicatie- en HR-vak. Voor iedere visie gelden andere wetten voor interne communicatie. De basis wordt gevormd door de veranderkleuren van Vermaak & De Caluwé. Daar zijn twee nieuwe strategieën aan toegevoegd: de paarse machtsstrategie, zinvol bij crisissituaties en de oranje interactie strategie, waarbij medewerkers zoveel mogelijk worden betrokken.
Learnings cursus verandercommunicatie
- Je krijgt inzicht in 7 visies op verandering;
- Je staat stil bij de visie die past bij jou en jouw verandering;
- Je gaat aan de slag met je eigen casus;
- Je krijgt inzicht in verschillende interventiemogelijkheden, waaronder interne social media;
- Je krijgt inzicht in je rol van de adviseur.
Maximaal 12 plaatsen beschikbaar. Schrijf je nu in!
Communicatie rond een verandering hoeft niet saai te zijn. De verschillende voorbeelden die aan bod komen uit de praktijk laten dit zien. Een adviseur verandercommunicatie moet niet alleen betrokken zijn bij het bepalen van de veranderstrategie, hij of zij moet ook in staat zijn de communicatie te helpen realiseren. Tijdens deze cursus wordt ook ingegaan op de inzet van passende interventies. Die variëren van het versterken van lijnmanagers tot de inzet nieuwe interne communicatievormen zoals stories, blogs en webinars.
Doelgroep
De masterclass is voor senior communicatieadviseurs die ervaring hebben in (of met) organisaties in verandering. Deze cursus sluit het beste aan als je direct aan de slag kunt met een concrete casus uit hun eigen organisatie.
Docent
Huib Koeleman zit ruim 25 jaar in het communicatievak, met een duidelijke voorkeur voor interne communicatievraagstukken. Met plezier werken aan verbetering van het vak staat voor hem centraal. In 2013 is een geheel herziene versie van zijn boek “Interne communicatie bij verandering” uitgekomen. Andere publicaties op zijn naam zijn “Interne communicatie” (2018) en “Social media voor interne communicatie, Twitteren op je werk” (2013). Huib Koeleman geeft regelmatig lezingen en workshops over deze onderwerpen.
Opzet cursus
Het wordt een cursus in een kleine groep van max 15 deelnemers, waar je met je eigen casus aan de slag gaat. Aan het eind van de cursus heb je een analyse kunnen maken van de situatie in je organisatie en heb je een grove opzet voor een aanpak van de communicatie bij die verandering.
De eerste dag staat in het teken van verandering en de veranderkleuren. Aan de hand van deze informatie kunnen de deelnemers hun situatie nader in kaart brengen en een eerste opzet maken voor een aanpak verandercommunicatie. Dag twee wordt gewerkt met de cases van de deelnemers. Aan het einde van de dag heeft men een raamwerk voor een aanpak.
Verandering
- wat helpt en wat remt bij verandering?
- wat is jouw voorkeurskleur, en past die bij de verandering?
- wat betekent die kleur voor de communicatie?
- hoe praten mensen in de organisatie over de verandering?
- spelers en deelnemers: welke ruimte en beperkingen leveren die?
De eigen casus
- tot welke diagnose zijn de deelnemers gekomen?
- hoe maak je communicatie bij verandering aantrekkelijk en aansprekend?
- hoe verbreden we het pakket aan interventies: wat is echt dialoog ?
- aanpassen eigen casus
Werkvormen
De cursus bestaat uit een mix van inleidingen, case-besprekingen, onderzoekstechnieken uitproberen en teamopdrachten. Deelnemers zullen ook elkaars plannen beoordelen en bespreken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van analyse, intervisie en feed-back methoden.
Prijs
- Deelnameprijs: € 2.495,– (vrijgesteld van btw) .
- In de deelnameprijs is inbegrepen: catering en lunch tijdens de lesdagen, documentatie en het boek Interne communicatie bij verandering (Huib Koeleman).
- Locatie:Woudschoten Conferentiecentrum