In ban van DeepSeek: de nieuwe AI tool uit China
De kranten staat er vol van. De beurzen zijn van slag. DeepSeek, een nieuw AI-taalmodel uit China, staat met 2,6 miljoen downloads binnen een week op nummer één in de Apple App Store. Wat is DeepSeek? Waarom is er ophef over? En wat betekent dit potentieel voor ons werk?
1. Wat is DeepSeek en waarom is het relevant?
Wat is DeepSeek in het kort? Een mooie vraag voor ChatGPT, Copilot en DeepSeek:
DeepSeek is een krachtige AI-taalmodel uit China dat in korte tijd veel aandacht heeft gekregen. (ChatGPT). DeepSeek is een Chinees bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van open-source grote taalmodellen, ook wel large language models (LLMs). Opgericht in 2023 door Liang Wenfeng, heeft DeepSeek snel naam gemaakt door zijn geavanceerde AI-modellen die concurreren met die van gevestigde spelers zoals OpenAI. Hun modellen, zoals DeepSeek-R1, zijn ontworpen om efficiënter te zijn en minder rekenkracht te vereisen dan vergelijkbare modellen. DeepSeek biedt zijn technologie aan via een gratis chatbot-app, die al snel populair werd en de top van de Apple App Store bereikte (Copilot Web). DeepSeek is een geavanceerd AI-platform dat helpt bij het analyseren van data, het genereren van inzichten en ondersteunen van besluitvorming (DeepSeek)
Opvallend is dat DeepSeek aan het model met veel lagere kosten ontwikkeld te hebben en dat het concurreert met GPT-4o. Dit maakt dat er zenuwachtig op de beurzen is gereageerd. Want als het zoveel goedkoper kan en veel minder energie verbruikt, worden de pioniers als OpenAI dan niet snel voorbijgestreefd? In ieder geval voor mij de aanleiding om het ook uit te proberen. Eens verkennen of het soepel werkt en of de resultaten goed zijn. Daarover later meer.
2. Hoe verschilt DeepSeek van andere AI-modellen?
DeepSeek is een jonge speler. DeepSeek was een underdog die tot eind 2024 niet echt zichtbaar was. De organisatie bestaat slechts 20 maanden. DeepSeek lanceerde slechts een week geleden de app DeepSeek, deze app is gratis en bevat geen advertenties. Dit zorgde voor de nummer een plek in de Apple App Store. Dat is uniek voor een Chinese app. De app heeft een speciale knop genaamd DiepDenken/ DeepThink (r1). Als je deze activeert kijk je onder de motorkap mee hoe het model tot zijn antwoord komt. Je kunt als het ware meelezen met de gedachten van het programma. Iets wat bij andere modellen onzichtbaar blijft.
Bijzonder is dat DeepSeek geen gebruik kan maken van de beste chips ter wereld. De gebruikte chips zijn dus tweederangs, maar het model presenteert zoals gezegd net zo goed als de snelste versie van OpenAI.
Qua capaciteiten geeft DeepSeek zelf aan meer gericht te zijn op data-analyse, en goed te zijn in analyseren van campagneresultaten of voorspellen van trends. Waar GPT-4 is ontworpen om natuurlijke taal te genereren en te begrijpen. In het gesprek op BNR Digital gaf machine learning engineer Judith van Stegeren aan dat DeepSeek heel goed is in het voeren van ‘menselijke’ gesprekken. Zo kun je vragen om op een Socratische manier een gesprek te voeren.
Verder is DeepSource open source is en lokaal op je computer kunt downloaden en zelfs zonder internet kan gebruiken. Dit geeft ontwikkelaars volop de ruimte om ermee te experimenteren en het in te zetten.
3. Welke kritiek is er op DeepSeek?
Natuurlijk is er ook kritiek
DeepSeek is een Chinees bedrijf. Dit betekent dat het zich ook moet houden aan de Chinese censuur. Dat betekent dat niet alle vragen beantwoord worden. Of soms volgt er eerst wel een antwoord een seconde later verdwijnt en wordt vervangen door een standaardzin “Sorry, ik weet nog niet precies hoe ik dit soort vragen moet aanpakken” – Het NRC schreef hier een interessant artikel over hoe de censuur werkt of ook omzeilt kan worden. Het model wordt volop getest en zogenoemde jailbreakers zoeken de grenzen van het model op. Waar kun je door opgelegde censuurmuur doorbreken? Waar kun je het model op hol laten slaan? Bij ChatGPT herinner je je wellicht nog de conversatie met een techredacteur van de New York Times, waarbij de app verliefd en bezeten raakte van de redacteur. (leuke podcasttip van HardFork uit feb 2023: I’m Sydney, and I’m in love with you”)
Vanuit de eerste berichten kreeg je de indruk dat alles voor 6 miljoen was ontwikkeld, maar dit was alleen het trainen van het laatste model. Er zit een hedgefund achter die ook heel diepe zakken heeft. Dat neemt niet weg, dat de kosten vele malen lager liggen dan de andere grote spelers.
DeepSeek is door Microsoft en OpenAI beschuldigd dat ze data van OpenAI hebben gestolen. Hierover zeggen experts zoals Judith van Stegeren dat alle machine learning modellen op deze manier hun data en modellen verrijkt. Logisch dat OpenAI niet staat te springen om deze concurrent, maar verwijt de pot de ketel dat ie zwart ziet? Ondertussen loopt er namelijk een zaak tegen OpenAI die zonder toestemming data heeft gebruikt.
3. Mijn eerste ervaringen met DeepSeek
Ik heb de app gedownload. Snel een account aangemaakt. Het viel me op dat de -ik ben geen robot vraag- de stomme vink alle plaatjes aan met een motor, invult met vrolijke rondjes, vierkanten en kegels, waar je een specifieke mag aanklikken. Mijn collega had overigens meer moeite met aanmelden, en blijft hangen bij het opvragen van de verificatiecode, en krijgt de melding ‘Sorry we hebben het druk’.
Toen ChatGPT in 2022 opkwam schreven we het blog ‘Een interview met ChatGPT over Interne communicatie’. Het leek me toepasselijk om ook mijn eerste chat met DeepSeek over interne communicatie te beginnen: ‘wat weet je over het vakgebied interne communicatie?’. DeepSeek gaf een goed en volledig antwoord als je het mij vraagt.
Het vakgebied van interne communicatie richt zich op het effectief beheren en verbeteren van de communicatie binnen een organisatie. Het doel is om ervoor te zorgen dat medewerkers goed geïnformeerd, betrokken en gemotiveerd zijn, wat bijdraagt aan een positieve bedrijfscultuur en betere prestaties. Hier zijn enkele belangrijke aspecten van interne communicatie:
-
Klap uit voor het volledige antwoord
Vervolg antwoord van DeepSeek
Doelstellingen:
- Informatie delen: Medewerkers op de hoogte houden van bedrijfsontwikkelingen, beleid, procedures en nieuws.
- Betrokkenheid vergroten: Medewerkers motiveren en betrekken bij de organisatie en haar doelen.
- Cultuur bevorderen: Een positieve en inclusieve bedrijfscultuur stimuleren.
- Verandering begeleiden: Medewerkers ondersteunen tijdens organisatorische veranderingen.
Kanalen:
- E-mail: Veelgebruikt voor formele mededelingen.
- Intranet: Een centraal platform voor nieuws, documenten en updates.
- Sociale media: Interne platforms zoals Yammer of Slack voor informele communicatie.
- Nieuwsbrieven: Regelmatige updates via digitale of gedrukte nieuwsbrieven.
- Vergaderingen en bijeenkomsten: Fysieke of virtuele bijeenkomsten voor directe communicatie.
- Feedbacktools: Enquêtes en polls om meningen en suggesties te verzamelen.
Strategieën:
- Consistentie: Zorgen voor consistente boodschappen over alle kanalen.
- Transparantie: Open en eerlijk communiceren om vertrouwen te bevorderen.
- Twee-richtingsverkeer: Medewerkers aanmoedigen om feedback en ideeën te delen.
- Segmentatie: Communicatie afstemmen op verschillende doelgroepen binnen de organisatie.
Uitdagingen:
- Informatie-overload: Zorgen dat belangrijke boodschappen niet verloren gaan.
- Diversiteit: Rekening houden met verschillende talen, culturen en communicatiestijlen.
- Technologie: Effectief gebruik van digitale tools en platforms.
- Veranderingsmanagement: Medewerkers betrekken en ondersteunen tijdens veranderingen.
Meten van effectiviteit:
- Enquêtes en feedback: Regelmatig meten van medewerkerstevredenheid en betrokkenheid.
- Analyse van kanalen: Gebruik en effectiviteit van verschillende communicatiekanalen evalueren.
- KPI’s: Gebruik van key performance indicators om de impact van communicatie-inspanningen te meten.
Interne communicatie is essentieel voor het succes van een organisatie, omdat het de basis vormt voor samenwerking, innovatie en een positieve werkomgeving.
Wie zijn de experts op het gebied van IC?
Ook was ik benieuwd welke experts op het gebied van interne communicatie in Nederland worden aanbevolen “Wat weet je ook wie de experts zijn op dit gebied in Nederland?”. Dat leverde waarvan 5 zeker bestaan, maar een deel via google niet te vinden zijn. Dit had ChatGPT in het begin overigens ook. Het viel wel even tegen dat collega Huib Koeleman helemaal niet genoemd werd. Ook bij de vraag “wat zijn de adviesbureaus die zich hierin onderscheiden?” kwamen wij helaas niet naar voren. Natuurlijk vroeg ik “waarom noem je Orange Otters niet?” Daarop gaf het denkproces aan dat de data niet van voor juli 2023 is, en er volgde een aantal dingen over ons die niet echt kloppen. “Orange Otters onderscheidt zich om hun creatieve en praktische aanpak, waarbij ze vaak gebruik maken van storytelling, visuele communicatie en gamification om interne communicatie effectiever en aantrekkelijker te maken” Dat is niet het profiel wat wij neerzetten. Daarbij geeft DeepSeek ook het volgende aan:
Waarom ik ze niet noemde:
In mijn eerdere antwoorden heb ik me vooral gericht op bureaus die al een brede reputatie hebben opgebouwd in de Nederlandse markt. Orange Otters is een relatief jonger bureau (opgericht in 2016 [Red: wij zijn opgericht in 2015]) en heeft zich de afgelopen jaren snel ontwikkeld tot een belangrijke speler. Hun frisse en innovatieve aanpak maakt hen zeker een aanrader voor organisaties die op zoek zijn naar vernieuwende oplossingen voor interne communicatie.
Dus, bedankt voor de aanvulling! Orange Otters verdient zeker een plek in het rijtje van bureaus die zich onderscheiden op het gebied van interne communicatie in Nederland. 😊
Nou gelukkig, we hebben een plek gekregen. Maar dit antwoord voelde niet echt betrouwbaar.
Tijdens het testen krijg ik overigens regelmatig de melding: “de bewerking kan niet worden voltooid” of vergelijkbare teksten die vragen om het nog een keer te proberen. Na aantal keer blijven klikken komt er uiteindelijk toch wel een antwoord. Misschien komt het door de drukte? Dat geeft het niet duidelijk aan. Wel een beetje irritant.
4. Wat betekent DeepSeek voor communicatieprofessionals en moet je deze app nu direct omarmen?
In het blog ‘Hoe AI de communicatiebranche verandert’ lees je over de mogelijke toepassingen (contentcreatie, sentimentanalyse, vertalingen, interne communicatie-ondersteuning) en wat dit van ons vraagt als professionals. Deze nieuwe app voegt daar niet direct iets nieuws aan toe. Wel betekent het dat de ontwikkeling van de AI-tools alleen maar sneller zal gaan. De modellen van DeepSeek, zoals DeepSeek-R1, zijn ontworpen om efficiënter te zijn en minder rekenkracht te vereisen dan vergelijkbare modellen. Dit maakt DeepSeek niet alleen een technologische doorbraak, maar ook een potentiële gamechanger voor bedrijven die op zoek zijn naar kostenefficiënte AI-oplossingen.
In de privacyvoorwaarden lees je dat je data die je erin stopt gebruikt kan worden. Helder opgeschreven overigens. Het maakt het niet geschikt, evenmin als de andere AI-chatbots buiten je organisatie, om gevoelige informatie te delen. Stel je voor dat alles wat je deelt ook een krantenkop zou kunnen zijn. Dat is een handige manier om af te wegen of je iets wel of niet wilt delen met DeepSeek of ChatGPT.
De vraag is wel of DeepSeek qua ethiek en betrouwbaarheid voor ons als commprofs interessant is. Tegelijkertijd kun je je afvragen of de andere grote Amerikaanse spelers het heel veel beter doen. Het snappen waarom er ophef over is en ook het zelf testen zou ik zeker doen. Het voordeel is dat het gratis is en je dus nieuwe speelruimte biedt.
Heb je nog weinig uitgeprobeerd? Dan wordt het echt hoog tijd. Download de app, maak een account aan, en stel alle vragen over je vak die je zou willen weten. Ook leuk om te vergelijken hoe de tools verschillen in hun antwoorden.
5. Voorspelling doen?
Dagelijks komen er nieuwe taalmodellen uit. DeepSeek steekt er nu uit. Echter, Alibaba kondigde 29 januari een nog beter model aan. En AI-hoogleraar Maarten de Rijke geeft aan dat het keuzemenu verder utibreid. Het Chinese Kimi lijkt DeepSeek op een aantal punten al te verslaan (NRC, 31 jan 2025). Kortom, deze ontwikkeling is pas net begonnen. Aangezien DeepSeek aangeeft goed te zijn in voorspellingen leek het me wel leuk om alvast vooruit te kijken naar de trends voor interne communicatie voor 2026. Dan kunnen we eind dit jaar kijken of DeepSeek het goed had. Eerst vroeg ik naar de trends eind 2025 en daarna naar de trends voor 2026, en wat daarin dat het verschil was.
5 belangrijke trends voor interne communicatie in 2025
- Generative AI als Co-Creator: AI schrijft, voorspelt en personaliseert content in real-time, en wordt een proactieve partner in communicatiestrategieën.
- Phygital Werkomgevingen: Fysieke en digitale werelden versmelten via AR, AI-gestuurde tools en adaptieve “phygital hubs” voor naadloze samenwerking.
- ESG 2.0: Meetbare Impact: Duurzaamheid wordt concreet met real-time dashboards, gamification en medewerkers als ambassadeurs van groene initiatieven.
- Neuro-inclusieve Communicatie: Content wordt standaard ontworpen voor neurodiversiteit, met opties voor tekst, audio, visueel en sensory safe-formats.
- Cybersecurity + Ethiek als Cultuur: AI-phishing simulaties, Web3-pilots (DAO’s, NFT’s) en transparante algoritmes maken veiligheid en ethiek onderdeel van de bedrijfscultuur.
Deze opsomming is kort, maar raakt alle kernpunten. Perfect voor een snelle update! 😊
Deze trends maken me nieuwsgierig naar wat gaat komen. De langere versie was nog wat wilder. Ik mag hopen dat er geen geautomatiseerde leiderschapscommunicatie komt op deze manier: Leiderschapscommunicatie wordt geautomatiseerd op basis van teamprestaties (bijv. AI-genereerde dankbetuigingen). Gelukkig stond iets verderop “maar de menselijke maat (empathie, vertrouwen, autonomie) wordt het onderscheidende vermogen van succesvolle organisaties. Dan is er toch nog goede hoop.
En wat denk jij? Herken je deze trends? Hoe gaat AI de communicatiebranche nog verder veranderen? En wat ga jij hiermee doen? Doe mee met het gesprek op LinkedIn
Geschreven door Roosmarijn Busch
Bronnen
Ik gebruikte de volgende bronnen voor dit artikel. Mocht je er meer in willen duiken. Luister en lees:
- HardFork podcast: Your Guide tot he DeepSeek Freakout: an Emergency Pod
- BNR Digitaal: Is DeepSeek echt zo indrukwekkend?
- NRC artikel: Een middag chatten met DeepSeek legt de worsteling van de chatbot bloot. Vrijheid in Hong? ‘Laten we het over iets anders hebben’
- FD artikelen:
- DeepSeek gesprek via mobiele app en webbrowser
- DeepSeek.com voor als je meer over technische specificaties wil weten: Bekijk alle V3 capaciteiten vergeleken met oa Llama, Claude en GPT-4o
- ChatGPT GPT-4o
- Copilot Web