Koffie en veranderende organisaties – Salima stelt zich voor
Succesvolle veranderingen zijn schaars, helaas. Tijdens mijn studie begreep ik dat niet. Hoe moeilijk kan het zijn als je de theorie volgt? Inmiddels weet ik beter. In het échte leven is er meer nodig dan een goed onderbouwd advies en een op theorie gebaseerde aanpak. Een succesvolle verandering draait voor mij om heel menselijke aspecten. Een advies en aanpak waar ik oog houd voor onderlinge dynamieken, culturen, rituelen, historie en de koers die een organisatie vaart. Sinds februari 2022 mag ik als een echte Otter organisaties helpen in interne- en verandercommunicatie. Als junior communicatieadviseur ga ik aan de slag met mijn passie voor gedragsverandering van medewerkers in organisaties.
Draagvlak creëren en oog houden voor het individu
Naast een inhoudelijk goed advies dat naadloos aansluit op de mens, heb ik ervaren dat er nóg iets belangrijk is. Bij Achmea Pensioenservices was ik onderdeel van een grote organisatieverandering naar een nieuwe organisatiestructuur, digitalisering en nieuwe manieren van denken en werken. Een mooiere eerste baan kon ik mij niet wensen. Daar heb ik veel geleerd over het creëren van draagvlak. Het overtuigen van docenten is toch wel andere koek dan een stuurgroep, directie of programmateam. Sowieso vind ik alle complexiteit en dynamiek van organisaties en haar medewerkers fascinerend, zeker in tijden van verandering. Je staat midden tussen diverse doelgroepen, waar je oog moet houden voor elk individu – dat is een mooie uitdaging! Tegelijkertijd is dat bij elke organisatie anders. Om dat te ontdekken, werk ik graag mee op verschillende projecten.
Het veranderen van gedrag begint klein
Sinds eind 2020 woon ik in een Gemengd Wonen-complex. Van de 120 buren is een derde ex-dakloos. Samen vormen we een hechte community. Door bewust een keuze te maken voor zo’n complex ga je een commitment aan om een goede, behulpzame buur te zijn. Ik vind het leuk om onderdeel te zijn van een groep. Nog belangrijker voelt het fijn als ik van toegevoegde waarde kan zijn. Zo draag ik bij aan het sociale vangnet van alle buren door spelletjes- en filmavonden te organiseren. Ook sta ik regelmatig met een bord eten of een gebakje bij mijn buren voor de deur en zij bij mij. In een dorp is dat een stuk vanzelfsprekender dan in een stad, dus creëerden wij gewoon ons eigen dorp!
Handige (digitale) HarrSally
Door het volledig thuiswerken – en de hoge noodzaak daarvan – zijn communicatietechnologieën nog belangrijker geworden. Daarmee ook de adoptie van communicatietechnologieën in organisaties. Hier komt van alles bij kijken. Denk aan leervermogen, behendig zijn, flexibiliteit en emoties als weerstand en enthousiasme. Zelf vind ik het leuk om nieuwe systemen te testen. Als ze het leven makkelijker maken, maak ik nieuwe technologieën mij snel eigen. Een mooie combinatie van mijn twee passies is dan ook het implementeren van nieuwe communicatiesystemen in organisaties én de adoptie daarvan.
Verliefd op koffie
Van koffie krijg ik energie! Ja, wie niet zou je zeggen? Toch doel ik niet op de cafeïne kick. Mijn grootste droom is om ooit een koffiezaakje te openen. Doordeweeks aan de slag met interne- en verandercommunicatie, in het weekend achter een mooie espressomachine. Mijn favoriete bonenmerk? Lastige keuze, in ieder stadje heb ik inmiddels een ander schatje… Dat geldt trouwens niet voor mijn liefdesrelatie, want daar zit ik al jaren gebakken. Dat is een mooi bruggetje naar waar je mij ’s nachts voor kan wakker maken: cheesecake, gebakken!
Helpen wij elkaar?
De communicatiewereld is groot. Juist daarom ben ik altijd op zoek naar mooie voorbeelden van verandertrajecten en de organisatie van interne communicatie. Wil jij die met mij delen? Of heb je een nieuw koffiemerk ontdekt? Stuur mij een berichtje op LinkedIn of mail naar salima@orangeotters.nl!