Contact EN

Zoeken

Generic filters
Exact matches only
alle blogs

Onze blik op de nieuwe Logeion communicatietrends

1 juli 2022 Leestijd: 4 minuten

Op C-day22, het communicatiecongres van Logeion, lieten we ons inspireren door de leerzame sessies. Zo ook door de presentatie van de communicatietrends in het vak. In het C-day22 swipezine komen al een aantal Otters aan bod: Salima, Lisa, Jeroen en Evani deelden hun reactie. In dit blog reflecteren we verder op de trends.

Trend 1: Gids in grenzeloos speelveld

Michael: “Ik ben blij met de 4 ‘nieuwe’ communicatietrends. Voor mij hoeft het niet telkens een volledig nieuw setje te zijn. Trends gaan immers over de lange lijnen in de ontwikkeling van onze maatschappij. Het mooie van de trends vind ik dat ze uitnodigen tot gesprek: ‘hoe geven we hier als communicatieprofessionals verder invulling en betekenis aan?’.

Vooruitdenkend over de trends had ik iets verwacht als ‘support geven in tijden van grote verwarring’. Want je merkt dat we nu massaal de weg kwijt zijn: in meningen en media, in normen en waarden, in welke kanalen werken nog, in waar ben ik van? Toen ik de presentatie van Lucas de Man bij C-day22 hoorde, schreef ik dan ook prompt als samenvatting: ‘positie nemen en richting aangeven’. Ik wens ons communicatieprofessionals dat we op basis van de vier trends het gesprek gaan voeren over vernieuwende invulling van ons vak, als gids in verwarrende tijden.

Over de trends zelf: vertrouwen herwinnen is op vele vlakken nodig. Radicale transparantie is daarvoor de oplossing. Wij kunnen hierin positie kiezen en de richtingen aangeven om deze grote omslag vorm te geven. Het morele kompas, het herstellen van verbindingen in de omgeving, is misschien niet onze verantwoordelijkheid, maar ik ben het zeer eens dat wij hier een gidsende rol in kunnen spelen. Laten we verder praten over hoe dan, zie daarvoor de blog van Huib over interne communicatietrends 2022. En ook de technologietrend, die gaat niet weg en het wordt steeds belangrijker om daar echt de consequenties van te doorgronden en mee te nemen in ons werk. Ik ben het ook zeker eens met collega Jeroen die de toelichting bij deze trend veel te naïef en rooskleurig vindt. Maar ook daarbij zeg ik: goed om het gesprek over aan te gaan! Dank Logeion, ik ben er blij mee.”

Trend 2: Moreel kompas als leidraad

Krista: “Ik geloof echt dat de rol van de communicatieprofessional steeds meer verschuift naar gids in een grenzeloos speelveld. Je kunt die rol pakken door de lead te nemen en het krachtenveld (opnieuw) in kaart te brengen. Dat geldt voor het krachtenveld buiten je organisatie, maar zeker ook daarbinnen. Vanuit interne communicatie kun je ervoor zorgen dat het gesprek gevoerd wordt over wat we echt belangrijk vinden. Met het moreel kompas als leidraad om verbinding te creëren en de dialoog te starten. Het is belangrijk om echt naar de medewerkers te luisteren en vanuit verschillende perspectieven te blijven kijken. Huib schreef een blog over hoe je in je organisatie kan zorgen voor tegenspraak om de bubbel te voorkomen. Ik denk dat hier nog een wereld te winnen is.”

Trend 3: Vertrouwen door radicale transparantie

Lisa: “Eén trend viel me erg op: van controle naar vertrouwen. In de samenleving. In de communicatiewereld. En in het leiderschap van nu. Hoe? Via radicale transparantie. Open zijn naar elkaar. Kwetsbaar kunnen opstellen. Goede gesprekken kunnen voeren. En als je je nu afvraagt: ja, maar hoé dan precies? Lees het in het blog van Michael meer over leiderschapscommunicatie met concrete handvatten voor leidinggevenden.”

Trend 4: Technologie als nieuwe taal

Jeroen: “Het valt op hoe nieuwe trends in technologie regelmatig omarmd worden zonder kritische analyse. De insteek van nieuwe technologie is steevast dat het ons leven verrijkt, en dat de communicatieprofessional vooral moet experimenteren. “Technologie is geen bedreiging!”. Dit werd 15 jaar geleden ook geroepen over sociale media, en daar zijn we ons inmiddels allemaal bewust van de schaduwkant. Sterker nog, de gevolgen hiervan (o.a. polarisatie en radicalisatie) zien we nu terug als een andere trend.

Daarom mis ik bij de trendrapportage vooral een stuk kritische reflectie: want er zit wel degelijk dreiging in opkomende technologie. We hebben al zoveel voorbeelden van discriminerende algoritmes en AI, bubbles die tot radicalisering leiden en datalekken waar alle soorten narigheid uit voortvloeit van identiteitsfraude en oplichting tot stalking.

Wanneer je als professional gebruik maakt van een technologie of deze helpt groot te maken, moet je niet alleen voor de positieve invloeden maar ook de negatieve invloeden verantwoordelijkheid durven nemen. Dus communicatieprofessional: blijf kritisch. Kritisch op nieuwe technologie, algoritmen, deepfakes, NFT’s en AI. En wees kritisch op mensen die de zakelijke voordelen van technologie prediken zonder aandacht te schenken aan de mogelijke maatschappelijke kosten. Experimenteer bewust en ga op zoek naar de schaduwzijde, zodat je ook dáár een professionele afweging in kunt maken.”