Orange Otters 5 jaar! Gegroeid naar hét bureau voor interne communicatie
1 November 2015 tekenden Roosmarijn, Huib en ik (Michael) de contracten en was Orange Otters een feit. Nu na 5 jaar vieren we trots ons eerste lustrum. We zijn een onderscheidend bureau geworden. Het is ons gelukt om zonder veel ballast en bureaucratie als bureau bergen te kunnen verzetten. Het is ons gelukt om voor een groot aantal aansprekende opdrachtgevers veel met vakontwikkeling bezig te zijn. In deze blog lees je over de oorsprong van Orange Otters en onze inhoudelijke ontwikkeling tot nu.
De oorsprong van Orange Otters is het plaatje dat Huib tekende met mensen met wie hij wilde werken. Daar stond ik tot mijn genoegen in de kern. We kennen elkaar al vanaf het moment dat we als communicatieadviseur begonnen. We zijn in onze loopbaan beiden vooral veel met interne communicatie en verandering bezig geweest. Roosmarijn stond ook in het midden van de tekening. Huib was onder de indruk van haar daadkracht en van de manier waarop ze ingewikkelde communicatietechnologie aan de communicatiepraktijk kon koppelen. De tekening van Huib kreeg vorm in Orange Otters. Hij belde me: “Hey held, doe je mee?” en samen ontmoetten we Roosmarijn die direct enthousiast aansloot.
Social intranet en communicatietechnologie
2015. We waren in de communicatiewereld hoopvol over de revolutie die social intranetten en andere communicatietechnologie zou brengen. Zouden communicatie en samenwerking in organisaties nu echt op de kop komen te staan? We startten een onderzoek, samen met social intranet topper Embrace, naar de invloed van organisatiecultuur op de adoptie van een social intranet. Goede reden om daarvoor onze eerste medewerker Puck aan te nemen. Een goede greep bleek snel, want ze werd in korte tijd bij ons een ster als adviseur verandercommunicatie. Inmiddels is naast de sociale intranetten, het minder sociale Sharepoint het grootste platform en heeft Microsoft Teams haar positie behoorlijk verstevigd. Roosmarijn is vooral daar nu druk mee.
Interne communicatie, verandering en communicatietechnologie, een gouden combinatie
De eerste tijd hadden we nodig om vorm te geven aan ons bureau. Hoe positioneren we ons? Wat is onze visie op het vak? Onze muren kwamen vol te hangen met brown paper met cirkels en post it’s en geleidelijk werd onze visie steeds scherper. Wat daarbij hielp was dat Ingeborg ons bureau tijdelijk kon versterken. (met dank aan Werner, directeur Roze Film Dagen die ons met Ingeborg in contact bracht.) Zij zorgde ervoor dat we de vakinhoudelijke gesprekken combineerden met praten over onze persoonlijke drijfveren. De conclusie: we hebben goud in handen, juist de combi van kennis over interne communicatie, verandering en communicatietechnologie is onderscheidend. Dat kan ons hét bureau voor interne communicatie maken. En dat sluit aan op onze persoonlijke drijfveer dat we graag met de ontwikkeling van het vak bezig zijn.
Boek interne communicatie van Huib
Ons denken over het vak werd nog scherper toen Huib begon aan de 7e editie van zijn hitboek over interne communicatie. Hij verwachtte in enkele weken klaar te zijn met aanvullen en actualiseren van dit boek. Het werd een iets grotere opgave. Immers het vak is aan het veranderen. Organisaties veranderen en de invloed van communicatietechnologie is groot. Het aanpassen van Huib zijn boek werd meer en meer een gezamenlijke exercitie, waarin ons denken samenkwam.
Kennisdelen vinden we belangrijk
Terugkijkend op de afgelopen vijf jaar zijn we tevreden over wat we ontwikkeld hebben. Je kunt het zien in de vele blogs die we hebben geschreven. Bij vakontwikkeling hoort vanzelfsprekend ook kennisdeling. Dat is goed op gang gekomen. Een paar ontwikkelingen licht ik graag even uit.
Inzet gedragswetenschap
Een belangrijke ontwikkeling is het toepassen van inzichten uit de gedragswetenschappen op ons vak. Dat was in de afgelopen vijf jaar een belangrijke invloed op ons werk. We hebben onderzoek van Hilary Scarlett vertaald naar de rol van interne communicatie bij verandering. Een eenvoudig model waarmee we de inzet van communicatie bij het bouwen aan vertrouwen expliciet kunnen maken en de communicatie kunnen toetsen en aanvullen. Ook hebben we de kennis en inzichten van CASI, het Communicatie Activatie Strategie Instrument van de Rijksoverheid, toegepast op interne communicatie. Om op zo’n manier ook voor interne campagnestrategieën voor verander- of adoptieprogramma’s goed beslagen ten ijs te komen. Gedragswetenschappen blijken een goede aanvulling te zijn op onze vertrouwde manier van analyseren op basis van de veranderkleuren van De Caluwé, Vermaak en Koeleman. We ontwikkelen daarin verder, nu ook met onze nieuwe communicatieadviseur Lisa, allround en gedreven door grote leergierigheid.
Inzet online werkvormen
Onze combinatie kwam goed van pas bij het begin van de coronatijd. We brachten met het hele team snel alle opties in kaart voor online samenwerken. Welke apps zijn goed voor samenwerken, voor workshops, voor grote conferenties, voor beleidsontwikkeling, voor energizers? We onderzochten de diverse opties en abonneerden ons op de beste. Zo konden we veel van ons werk omzetten naar online werkvormen. Een voorbeeld is hoe we van de workshop jobcrafting met behulp van de programma’s Teams en Miro een perfecte online variant hebben gemaakt.
Luistersessies
Kenmerkend voor onze aanpak is dat we graag met de organisatie, met medewerkers samenwerken bij de ontwikkeling van plannen. Waar mogelijk beginnen we de grotere programma’s met het luisteren naar wat betrokkenen van de verandering vinden en hoe volgens hen de interne communicatie het beste kan worden ingevuld. We doen dit in de door mij ontwikkelde luistersessies, een werkvorm waar we in de afgelopen vijf jaar veel onverwachte inzichten uit hebben gehaald.
Datagedreven werken
We vonden in communicatieadviseur Sander een specialist in data. We zien datagedreven werken als belangrijke ontwikkeling voor ook ons vak. We zetten dit bijvoorbeeld in bij sociale netwerkanalyses. Hiermee worden in een organisaties de (in)formele netwerken en sleutelposities in kaart gebracht zodat de communicatie ook beter gericht kan worden.
Veel dank aan onze opdrachtgevers
Enzovoort, enzovoort. We ontwikkelen continu door, want dat is wat ons drijft. We zijn zeer erkentelijk voor de vele opdrachtgevers die ons de ruimte gaven om verder te bouwen aan ons vak.
Veel dank voor het vertrouwen en de inspirerende samenwerking!
Wil je weten hoe de Otters zelf terugkijken op de 5 jaar? Lees deze blog!