Bestaan er toverwoorden voor de communicatiewereld? – Coen stelt zich voor
Woorden kunnen verbinden – en afstoten. Deuren openen – en sluiten. Het kiezen van de juiste woorden kan dus levensbepalend zijn. Ik geloof er daarom in dat sommige woorden een magisch verschil maken, zo ook in de wereld van interne communicatie. Deze ‘toverwoorden’ openen het gesprek over interne communicatie, waardoor we organisaties helpen hun missie te bereiken. Met deze overtuiging (en ‘mijn’ toverwoorden) stel ik me voor als nieuwe Otter!
Van kinderboek tot junior-onderneming
Taal en woorden hebben al mijn leven lang mijn interesse. Zo las ik vroeger veel kinderboeken, zoals over de avontuurlijke Pinkeltje en uit de altijd spannende ‘Het geheim van…-serie’. De fotoboeken staan vol met een lezende Coen. In mijn middelbareschooltijd maakte ik de eerste ‘move’ om van de voorliefde voor woorden ook mijn vak te maken. Met vijf medeleerlingen runden we een eigen junior-onderneming, CleverSolutions, waarmee we powerbanks verkochten. Ik nam de promotie/PR op mij, met veel plezier.
Verbinden met interne communicatie
Het bedrijfje en mijn rol gaven mij veel energie. Dit gecombineerd met gevoel voor taal maakte mijn keuze voor de opleiding Communicatie een simpele. Daar ontdekte ik hoe enthousiast ik word van het dichter bij elkaar brengen van mensen. Privé in het plannen van vakanties, feestjes en speurtochten, zakelijk in interne communicatie-stages bij bol.com en Rijkswaterstaat.
Nu ben ik bij Orange Otters aan de slag gegaan met de eerste jaren werkervaring op de teller. Die werkervaring heb ik opgedaan in de IT-branche bij Centric en in de logistieke sector bij DHL. Natuurlijk volgde ik ondertussen als interne communicatieadviseur Orange Otters al jaren, waarna ik besloot de stoute schoenen aan te trekken en bij de Otters te solliciteren. Vanuit de jaren werkervaring heb ik twee ‘toverwoorden’ meegenomen: werkgeluk en community(management).
De wereld werkgelukkig
Als communicatie-vakgenoot herken je misschien de behoefte om interne communicatie meetbaar te willen maken. In de opleiding tot Werkgelukdeskundige ontdekte ik het ultieme effect: duurzaam werkgeluk. De combinatie van bewuste (interne) communicatie en focus werkgeluk geeft plezier op je werk. Ook verhoogt het productiviteit en verlaagt het verzuim en verloop. Het ontwikkelen of onderhouden van een werkgelukkige omgeving vraagt om uitstekende samenwerking met HR- en IT-professionals.
Community(management): de sociale werkplek
Over werkgeluk gesproken: mensen willen gehoord en gezien worden, jij toch ook? Hoe bescheiden je ook bent of hoe erg je een ander ook de eer gunt. Dan is het wel zo handig als je met je collega’s kan delen waar je mee bezig bent. Welke ontwikkelingen, successen of leermomenten heb je beleefd? Dit kunnen delen, vraagt om een veilige cultuur, kanalen en kanaalstrategie. Ik kijk naar organisaties als community’s, waarin mensen gemakkelijk delen, vragen en (elkaar) vinden. Dat stimuleert samenwerking en betrokkenheid! De technologie, zoals een sociaal platform of intranet, goed inrichten, is daarbij doorslaggevend.
De interne communicatiereis
Orange Otters biedt mij de ultieme kans om strategie, technologie en menselijkheid samen te brengen in interne communicatieprojecten. Wanneer voelt een tool als een verrijking? Hoe vinden mensen soepel de juiste informatie? Welke content willen medewerkers wel en vooral ook niet zien?
Via Orange Otters help ik organisaties in deze ontdekkingstocht vol avontuur. Een tocht langs kanalen, doelgroepen en gedragsverandering. Je zou er boeken over kunnen schrijven. Dat heeft Huib Koeleman, nu collega, dan ook gedaan. Het boek Interne Communicatie heb ik al uitvoerig gelezen. En tof om nu ook mee te lezen met het boek over verandercommunicatie dat dit jaar uitkomt.
Duurzaam werkgeluk via slimme, sociale interne communicatie. Daar gaan we voor. Ideeën uitwisselen? Mail, bel of connect via LinkedIn!