Contentmarketing trends bij #cmw16
In 2016 was ik op het Congres contentmarketing en webredactie. Een dag vol trends, ontwikkelingen en praktische tips over contentmarketing. Aangezien organisaties continue content produceren was ik benieuwd naar adviezen die ik mee kon nemen om de effectiviteit ervan te verhogen en zo de interne communicatie te verbeteren. De rode draad van de dag:“Stop met het oneindig produceren van content zonder gericht doel.”
Ken je (interne) klant
De eerste spreker Lee Odden had een duidelijk boodschap “be the best answer”. Hij vertelde over het geven van relevante antwoorden. De meeste content wordt niet gebruikt, gezien of gedeeld, dus zorg dat je het anders gaat doen. Relevante content geeft antwoorden op vragen en problemen van klanten. Gebruik dus empathie en data om dit te onderzoeken. Lee Odden eindigde met de goede vraag: “think: what question do your customers need answered to inspire action?”
Persona’s
De contentmaker, en eigenlijk de hele organisatie, moet de klant kennen. Een handige manier om hier helderheid in te krijgen zijn persona’s, die je zowel voor interne communicatie als externe communicatie kunt inzetten om content te richten.
Be a rebel
Belangrijke voorwaarden om klanten echt te leren kennen en relevant te zijn, zijn empathie en inlevingsvermogen. Robots zullen steeds meer van ons overnemen. Ze worden creatiever en intuïtiever. Toch kun je als mens nog steeds het verschil maken, maar hier is wel iets voor nodig. Gebruik je creativiteit, be a rebel, stand-out en durf anders te zijn. Een boodschap waar ik persoonlijk wel blij van word.
Aanvoelen, inleven en begrijpen. We hebben geen schapen nodig maar rebellen, touché @tonybosma #cmw16 pic.twitter.com/6YMfS9K9BF
— Julia Bos (@Juliciousnl) November 17, 2016
Impact, communication en persuasion
Na een boeiende sessie over betrouwbaarheid van content door hoogleraar Ed Peelen en drie break-outsessies, was het podium voor Dave Trott, een reclameman en voormalig creative director.
Dave Trott zette ons met de voeten op de grond: “Without technology we can’t think. We aren’t creative anymore. It is not the media that go viral. It is the human mind.” Laten we niet vergeten dat techniek het medium is en niet onze hersenen vervangen, ook al worden robots steeds slimmer. Dus hoe bereik je die “mind”?
Dave Trott lekker ouderwets aan het tekenen. Niks powerpoints ? #cmw16 pic.twitter.com/MPIjWURqJt
— Toomba (@toomba_nl) November 17, 2016
Dave Trott betoogde: ga terug naar de basis van verleiding. 90% van advertising blijft hangen in de eerste fase van ‘impact’. Merken roepen vanalles: “smooth”, “the best”, “friendly”. Impact betekent dat je in beeld komt bij de ontvanger. Impact alleen is echter niet genoeg. Communicatie is een conversatie met jouw klant. Alleen via communicatie kom je bij persuasion om hen te overtuigen. We moeten niet vergeten dat we te maken hebben met mensen waar we een conversatie mee voeren. Ook hier geldt weer dat je jouw klant moet kennen. Dus: vertel het juiste, tegen de juiste mensen.
De contentmarketing tips die ik van deze dag meeneem:
- Leer je (interne) klanten nog beter kennen.
- Geef, via content die je deelt, antwoord op vragen van jouw (interne) klant.
- Stop met het oneindig produceren van content zonder gericht doel.
- Gebruik je creativiteit, be a rebel, stand-out en durf anders te zijn.