Doelgroeponderzoek en medewerkerspersona’s
Doelgroepdenken als fundament voor interne communicatie
Dat communicatie begint met het begrijpen van je doelgroep, voelt elke communicatieprofessional. En er is -wat ons betreft- geen leukere doelgroep om voor te werken dan medewerkers. Je hebt als communicatieprofessional namelijk de ruimte om vanuit communicatie te bouwen aan langdurige relaties tussen organisatie en medewerkers, op basis van wederzijds begrip en vertrouwen.
Organisaties die hun interne communicatie inrichten met begrip en empathie voor de verschillende interne doelgroepen, leveren daarmee een belangrijke bijdrage aan medewerkersbetrokkenheid. Medewerkers voelen zich beter begrepen. Interne communicatie is ook effectiever omdat de communicatie-aanpak beter aansluit bij de dagelijkse werkzaamheden en behoeften van medewerkers.
Om dit te bereiken begeleiden wij organisaties bij doelgroeponderzoek en segmentatie, het ontwikkelen van persona’s en het toepassen van doelgroepdenken in de communicatiepraktijk. Dit kan op projectbasis, met workshops of in de vorm van een (incompany) masterclass.
De opgehaalde inzichten helpen op veel fronten in de interne communicatie:
- Aanscherpen van de interne communicatiemiddelenmix of kanaalstrategie
- Vertalen naar lijncommunicatie / leiderschapscommunicatie
- Vertalen naar de redactieformule voor nieuws en informatie
- Als basis bij interne campagnes en projectcommunicatie
- Als basis bij veranderopgaven
- Als basis voor adoptie van nieuwe systemen
Waarom werken met persona’s?
Een medewerkerspersona is een manier om interne doelgroepen te beschrijven in de vorm van een fictief personage. Dit personage beschrijft voor een specifiek segment (bijvoorbeeld ‘buitendienst’) de typische werkbeleving, waaronder het communicatiegedrag, behoeften en de belangrijkste pijnpunten. Hierdoor zorg je voor efficiëntere, passendere en slimmere interne communicatie per doelgroep die je ook langdurig kunt toepassen binnen de interne communicatie. Een goed beschreven persona spreekt zo tot de verbeelding dat het ook een geschikt hulpmiddel is voor leidinggevenden, redacteurs en andere collega’s met een belangrijke communicatierol.