Onderzoek naar interne communicatie
Onderzoek vormt de ruggengraat van strategische communicatie. Door meer inzicht te ontwikkelen stel je makkelijker prioriteiten en maak je onderbouwde keuzes. We maken gebruik van verschillende onderzoeksmethoden die elkaar versterken en aansluiten bij de opdracht. Denk aan observaties, analytics, netwerkanalyses, interviews en luistersessies.
Intern communicatieonderzoek is doelgericht
- Maakt de inzet van het interne communicatieteam beter meetbaar en te verantwoorden.
- Biedt een ‘snapshot’ van de huidige situatie, die laat zien waar extra aandacht nodig is.
- Biedt inzichten voor gerichte verbetering, zoals het ondersteunen van de lijncommunicatie.
- Geeft inzicht in de wensen en behoeften van diverse interne doelgroepen.
- Brengt belemmerende patronen en onderlinge verbanden in de organisatie in beeld.
- Onderzoek doen is vaak al een interventie op zich: men voelt zich gehoord en gezien.
Dashboard als monitor voor interne communicatie
Regelmatig meten hoe de kwaliteit van de interne communicatie ervoor staat? We helpen je graag bij het opzetten van dashboard voor interne communicatie. Daarmee hou je de vinger aan de pols van jouw organisatie. Een dashboard maakt ook zichtbaar waar interne communicatie aan bijdraagt.
Doelgroeponderzoek
Organisaties die hun interne communicatie inrichten met begrip en empathie voor de verschillende interne doelgroepen, leveren daarmee een belangrijke bijdrage aan medewerkersbetrokkenheid. Medewerkers voelen zich beter begrepen. Interne communicatie is ook effectiever omdat de communicatie-aanpak beter aansluit bij de dagelijkse werkzaamheden en behoeften van medewerkers. Lees door over doelgroeponderzoek en persona’s.