Vlaamse overheid: kwalitatief communicatieonderzoek
Foto © David DeLaRosa
Vraag Departement CJM: kwalitatief communicatieonderzoek
Het departement Cultuur, Jeugd en Media (CJM) van de Vlaamse Overheid is continu in verandering. Interne communicatie speelt hierbij een belangrijke rol. Reden voor kwalitatief communicatieonderzoek. Er is behoefte aan suggesties de interne communicatie verder te optimaliseren.
Onze aanpak
Na een startconferentie en enkele diepte-interviews met medewerkers uit verschillende onderdelen van het parlement gaan we aan de slag met enkele online luistersessies. We zetten luistersessies graag in om de vinger op de juiste plek te krijgen. Om ook de mensen aan bod te laten komen die je anders níet hoort. De luistersessies zijn bedoeld om écht de belangrijkste zaken boven tafel te krijgen. Een belangrijk begrip daarbij is waardevrij luisteren. Parallel aan de luistersessies vindt een quick scan van de communicatiemix plaats. Met de resultaten van het communicatieonderzoek hopen we tot concrete adviezen voor verbetering van de interne communicatie te komen.
Resultaten
De resultaten van het onderzoek gaven een duidelijk beeld van de situatie. Het advies werd opgedeeld in drie lagen:
- Structurele veranderingen: denk aan een duidelijke kanaalstrategie en een beslissingenregister.
- Adviezen over de interne communicatiefunctie: minder uitvoerend, meer adviserend.
- Quick-wins: start met het versturen van een wekelijkse nieuwsbrief.
Met deze adviezen kon de organisatie hun interne communicatie zelf verder professionaliseren. En niet zonder verdienste – na een check-in een jaar later bleek dat interne communicatie de grootste stijging had gemaakt in het jaarlijkse MTO. Mooi om meetbaar resultaat te zien!