Nederlandse Loterij: toekomstbestendige aanpak voor interne communicatie
Vraag Nederlandse Loterij
Nederlandse Loterij is de grootste kansspelaanbieder van Nederland met een leuk en verantwoord aanbod van loterijen en sportweddenschappen. Om voorloper te blijven, ook als de markt van online kansspelen opengaat in 2021, transformeert Nederlandse Loterij naar een wendbare en datagedreven organisatie. In die verandering speelt interne communicatie een essentiële rol. Help ons aan een -gestructureerde, goed doordachte en toekomstbestendige aanpak voor interne communicatie.
Onze aanpak
Na een degelijke introductie in de organisatie en een scan van de bestaande interne communicatie hielden we vier luistersessies met willekeurig geselecteerde medewerkers. De uitkomsten daarvan vertaalden we naar ‘employee insights’, data voor onze voorstellen voor verbetering. Samen met het team corporate communicatie werkten we aan de ontwikkeling van een actieplan en het uitwerken van verbeteracties op basis van user stories. Denk aan een nieuwe content- en kanaalstrategie,, , beleid over taalkeuzes, onboarding en bijvoorbeeld de opzet van trainingen dilemmalogica. Ook hielpen we vanaf dag 1 met de uitvoering zoals het schrijven van teksten, nieuwsbrieven en tijdens corona extra -online- communicatieactiviteiten en medewerkersbijeenkomsten.
Resultaat
Het datagedreven werken op basis van employee insights is goed ontvangen door de organisatie. De aandacht voor interne communicatie is op een hoger niveau gekomen. Samen met de nieuw geworven specialist interne communicatie is gewerkt aan een gestructureerde aanpak voor interne communicatie, waarbij de content- en kanaalstrategie, en een toolbox voor verandercommunicatie zijn opgeleverd.
Reactie van de opdrachtgever
“Een kleine revolutie voor interne communicatie hadden we nodig, toen ik contact opnam met Orange Otters. En dat is precies wat er in de maanden dat Orange Otters voor Nederlandse Loterij heeft gewerkt, is gerealiseerd. Interne communicatie staat meer dan ooit op de agenda en is ingericht op basis van employee insights; data van onze medewerkers die ons helpt om op een concrete en relevante manier te communiceren. Zo helpen we onze collega’s met meer begrip van de organisatie, verlenen zij meer betekenis aan het werk en voelen zij zich betrokken bij de cultuur van de organisatie.”
– Sander van de Vooren, manager corporate communicatie van Nederlandse Loterij.