ProRail, interne communicatie rond invoering ERTMS beveiligingssysteem
Vraag ProRail
ProRail staat voor een grote verandering: het invoeren van een nieuw beveiligingssysteem, het zogenaamde ‘European Rail Traffic Management System’ (ERTMS). Machinisten weten nu door seinen en door contact met de treindienstleiding wat de situatie op het spoor is. Met ERTMS ziet de machinist straks in één oogopslag de benodigde informatie om de gewenste snelheid te kunnen bepalen. Ook grijpt het systeem in als een machinist niet op tijd handelt. ERTMS wordt zowel in het spoor als in de treinen wordt ingebouwd,
ERTMS maakt ook internationaal treinverkeer makkelijker: het is de Europees verplichte standaard. Waar machinisten nu nog te maken hebben met een ‘lappendeken’ van verschillende spoorbeveiligingssystemen, ontstaat met de komst van het nieuwe systeem straks een grenzeloos spoorsysteem. De introductie van het ERTMS vormt een sprong naar een internationaal innovatiever en aantrekkelijker spoorvervoersysteem in Nederland.
De voorbereiding van de invoering van ERMTS is een complex vraagstuk. Hierbij zullen veel mensen van ProRail (en ook NS) bij betrokken zijn. Er verdwijnen maar liefst 11.000 seinen, 7.000 kilometer spoor wordt omgebouwd en het werk van meer dan 15.000 medewerkers in de spoorsector verandert. Goede interne communicatie zal een rol spelen om het draagvlak voor het systeem te vergroten en te zorgen dat medewerkers goed met het nieuwe systeem kunnen werken. ProRail heeft Orange Otters gevraagd om mee te denken over de (interne) communicatie rond deze verandering binnen ProRail.
Onze aanpak
ProRail heeft besloten in een vroeg stadium een intern communicatieplan rond ERMTS op te stellen. Orange Otters begeleidt het proces om stapsgewijs tot een dergelijk plan te komen. Hierbij zullen medewerkers nadrukkelijk worden betrokken. Het gaat om een flexibel plan, dat zich in de loop der jaren verder kan ontwikkelen.