1. Diagnose van verandercommunicatie
Waarom veranderen?
De diagnose van verandercommunicatie is de start van het proces. Voor welk probleem is dit de oplossing? Waar komen we vandaan en waar gaan we heen? Wat gaat er mis als we niets doen? Een veranderingsproces ontstaat niet zomaar. Soms heeft het management de wens het beleid bij te stellen als uit de omgeving of uit de organisatie zelf, signalen opborrelen die wijzen op een probleem of een kans. Soms begint de verandering organisch op een plaats in de organisatie waar behoefte is aan verandering. Bij de start van een verandering is het belangrijk tijd te nemen voor het in kaart brengen van de situatie.
- Type organisatie, aantal vestigingen, aantal medewerkers en managers
- Is er sprake van crisis, of hebben we tijd?
- Is de verandering zelf ontwikkeld of opgelegd?
- Bestaat er ruimte voor alternatieven?
- Wat kunnen we leren van de vorige reorganisatie?
Beginnen met de feiten
Uit bovenstaande blijkt dat het bij de diagnose van verandercommunicatie gaat om concrete cijfers en rugnummers, facts and figures. Hoe is de situatie verwoord in de veranderstrategie? Is het vaktaal of begrijpelijk Nederlands? Het is daarom belangrijk om deze informatie te delen. Gaan we allemaal uit van dezelfde gegevens? Interpreteren wij die gegevens ook op dezelfde manier? Een deel van deze informatie kan later in het proces de basis worden voor een FAQ-lijst.
De diagnose van verandercommunicatie zal ook helder moeten worden wat men als aangrijpingspunt voor verandering ziet: strategie, structuur, cultuur of systemen.
Meer lezen over de veranderkleuren? Kijk hier!