Contact EN

Zoeken

Generic filters
Exact matches only

2. Luisteren bij verandercommunicatie

Emotie

In de eerste stap hebben we aan de hand van feiten en cijfers de situatie in kaart gebracht. De verandering is echter meer dan feiten en cijfers; het is ook emotie. Om daar gevoel bij te krijgen is het belangrijk om stil te staan bij de verhalen die medewerkers in de organisatie vertellen over de (context van de) verandering. Door te luisteren bij verandercommunicatie. Wat leeft er echt onder medewerkers? Voor welk doel of toekomstbeeld lopen ze warm en waar gruwelen ze van? Als je weet wat medewerkers drijft en tegenhoudt, communiceren we effectiever.

Hierbij gaan we ook na hoe zaken gekomen zijn zoals ze zijn en welke patronen zich hierin voordoen. Omgevingskaarten en causale diagrammen helpen om te luisteren bij verandercommunicatie.

Hiermee ontstaat een schets van de mogelijkheden en beperkingen van de verandering. Deze schets biedt een basis om te komen tot een veranderstrategie met de bijbehorende communicatieve implicaties.

Methoden om te luisteren bij verandercommunicatie

Om genoemde informatie te krijgen is het simpelweg het best is om te beginnen met zogenaamde luistersessies. Sessies waar open met medewerkers wordt besproken hoe ze de verandering ervaren en welke ruimte voor verbetering zij zien. In een open gesprek kan men met groepen medewerkers over de wensen en verwachtingen praten. Daarbij is het ook interessant om te horen welke begrippen centraal staan. Heeft men het over “werken aan ROI (Return Of Investment)”, of over “samen betekenis geven aan de verandering”. Wat is in het bijzonder de angel of kiem van de verandering? Na een algemene discussieronde is het goed om in te zoomen op de rol van interne communicatie, bijvoorbeeld in subgroepen over interne communicatie onderwerpen.

Net als bij luistersessies is het mogelijk informatie te achterhalen met een survey onder de medewerkers. Het is interessant om naast algemene informatie te achterhalen welke communicatievorm zij het liefst gebruiken voor informatie over de verandering.