2-daagse training interne communicatie: adoptie van digitalisering
In deze training interne communicatie staat adoptie bij digitalisering centraal: hoe bereik je dat medewerkers het nieuwe systeem omarmen en goed gaan gebruiken? Hoe maak je een goed adoptieplan? Het gaat over effectief veranderen met het accent op communicatie. Organisaties werken steeds digitaler. Zeker nu. Dat biedt kansen, maar kan ook bedreigend zijn.
De impact van nieuwe digitale werkwijzen, zoals een social intranet of Microsoft 365, is voor medewerkers groot. Want bij elk nieuw systeem moeten mensen oude routines vervangen door een nieuwe manier van werken. Dat los je niet op met alleen een ‘knoppencursus’. In deze training verandercommunicatie bij digitalisering ga je er zelf concreet mee aan de slag.
Wanneer:
- Maandag 3 en 10 maart 2025
- Programma van 09.30 tot 16.30u.
- Tijdsduur: 2 dagen
Wat ga je doen in deze training
- verplaats je in de belevingswereld van jouw collega’s;
- denk na over jouw visie op verandering die past bij de digitalisering;
- verkrijg inzicht in gedragsverandering, stimulansen en drempels;
- werk aan de casus van jouw organisatie. Bijvoorbeeld de adoptie van Microsoft 365, social intranet;
- maak een grove opzet voor een plan.
Voor wie
Deze cursus is voor communicatieadviseurs en programmamanagers die bezig zijn met een verandering in hun organisatie waar digitalisering een rol in speelt. Je beslist of denkt mee over een goede aanpak en wilt ontdekken wat er nodig is om een effectieve verandering te bereiken. Je wilt leren over de aanpak van andere organisaties en geïnspireerd raken door theorie over gedragsverandering, veranderkunde en verandercommunicatie.
-
Programma
De eerste dag staat in het teken van digitalisering en verandering. Je leert meer over de achtergronden, de impact voor de organisatie, hoe gedragsverandering werkt. Aan de hand van deze informatie breng je de situatie in jouw organisatie in kaart en maak je een eerste opzet voor een adoptieplan voor jouw casus. Op de tweede dag werk je verder aan je eigen casus. We inspireren jou met andere voorbeelden en je gaat met vakgenoten in gesprek over de beste aanpak. Je vertaalt de strategie naar concrete interventies en activiteiten die passen bij jouw organisatie.
Er zijn veel mogelijkheden voor adoptie en die laten we zien in praktijkvoorbeelden. Als (communicatie-)adviseur ben je niet alleen betrokken bij het bepalen van de veranderstrategie, je draagt ook bij aan succesvolle communicatie. Bijvoorbeeld door lijnmanagers te adviseren of door nieuwe vormen van interne communicatie in te zetten, zoals storytelling, blogs en webinars. Wij geven je tips en voorbeelden uit de praktijk die je direct kunt toepassen.
-
Docenten
De training wordt gegeven door Roosmarijn Busch en/ of Michael Meyer. Beiden zijn experts uit het bedrijfsleven. Roosmarijn Busch geeft advies over communicatie, marketing en ICT. Met een achtergrond als communicatiewetenschapper en een interesse voor techniek en online communicatie, weet ze hoe je organisatie, techniek, inhoud en de gebruikers verbindt. Roosmarijn is betrokken bij verschillende adoptietrajecten van (social) intranet en Microsoft 365. Michael Meyer werkt ruim 25 jaar in het communicatievak en is specialist in interne communicatie. Hij heeft ervaring met adoptie van social intranet en kent de mogelijkheden om met dit soort applicaties de communicatiekracht van de organisatie te versterken.
-
Ervaringen van deelnemers:
“Hele leerzame cursus met praktische tips en tricks. Daarnaast enthousiaste trainers die graag met je meedenken. Super!” – Joanne
“De cursus biedt een framework om mijn veranderopgave mee aan te pakken. En je leert hoe anderen hun opgaven aanpakken.” – Laura
“Mijn complimenten voor de online variant van een klassikale training. Er was een fijne balans tussen presenteren en interactiviteit. De praktijkervaring van de trainers maakt de informatie laagdrempelig en direct toepasbaar in je eigen werkveld.” – Feline